Skip to main content

personeelskrapte
beperkt groei

personeelkrapte
beperkt
groei
De zakelijke dienstverlening is de smeerolie van de Nederlandse kenniseconomie. Het is een zeer diverse sector die ruim 20% van de Nederlandse economie vertegenwoordigt. Volgens het CBS telt ons land zo’n 350.000 zakelijke dienstverleners. Voor 2024 verwacht ING Research een groei van 2% in de dienstverlenende sector. Lees hieronder alle uitdagingen binnen zakelijke dienstverlening.
Vandeez zakelijke dienstverlening top image
Vandeez maakindustrie top image
Vandeez zakelijke dienstverlening background image

markt veranderingen
zakelijke dienstverlening

personeelskrapte beperkt groei zakelijke dienstverlening
Eén van de grootste uitdagingen voor zakelijke dienstverleners is nog steeds de krapte op de arbeidsmarkt. Of het nu gaat om accountants, advocaten, schoonmakers of uitzendkrachten, allemaal zijn ze op dit moment heel moeilijk te vinden. Naar verwachting zal de personeelsschaarste ook de komende jaren hoog blijven. Het personeelstekort beperkt de groei van de zakelijke dienstverleners.
vooroplopen en bijblijven in digitale transformaties
Nieuwe technologieën en slimme toepassingen worden vaak als eerste toegepast in de sector waar mensen en kennis centraal staan. Veel dienstverlenende organisaties hebben zelf al een digitale transformatie ondergaan. De zakelijke dienstverlening dient daarom als een proeftuin voor andere sectoren. Het goed toepassen van IT verhoogt de productiviteit in de sector. Dit resulteert in lagere kosten, meer flexibiliteit en betere dienstverlening.
artificial Intelligence (AI)
Kunstmatige intelligentie (AI) wordt gezien als een van de meest disruptieve technologieën die invloed heeft op zowel het dagelijks leven als het bedrijfsleven. AI bestaat uit een aantal technologieën die de huidige manier van zakendoen drastisch zal veranderen, ook in de sector Zakelijke Dienstverlening.
online platformen
Online platformen nemen de plaats in van tussenpersonen. De opkomst van platformen zien we dan ook onder meer in de flexbranche (v.b. Temper, YoungOnes). Deze platformen matchen vraag- en aanbod op een snelle en laagdrempelige manier. Daarmee vormen ze een bedreiging voor de traditionele bedrijven in de flexbranche. Aan de andere kant biedt het ook kansen voor de traditionele bedrijven door zelf een platform te ontwikkelen, of door een platform over te nemen.
duurzame toekomst
De EU heeft de doelstelling om in 2030 de netto‑uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te hebben verminderd en de gehele EU wil klimaatneutraal zijn in 2050. Nederland heeft deze doelstellingen overgenomen. Ook voor de sector zakelijke dienstverlening heeft dit grote impact.
schaarste van middelen en grondstoffen
oor de sector liggen er uitdagingen op het gebied van de beschikbaarheid en prijzen van grondstoffen en materialen. De maakindustrie krijgt niet alleen te maken met hoge inkoopprijzen, maar materialen worden door schaarste in sommige gevallen onverkrijgbaar.
investeren in onderzoek en ontwikkeling
Kennis en technologie worden de drivers om concurrentie wereldwijd voor te blijven. Industriebedrijven die relatief veel investeren in onderzoek en ontwikkeling opereren toekomstbestendiger.
Bovenstaande gegevens zijn o.a. gebaseerd op het ING Research.

ons werk

  • Veenpark Vastgoed Advies
    Logo Veenpark Vastgoed Advies

    Veenpark Vastgoed Advies

    Van renovatie van gebouwen naar renovatie van het merk

    Veenpark Vastgoed Advies

  • Case Schotte Hoogerbrugge
    Logo Schotte Hoogerbrugge

    Schotte Hoogerbrugge

    Van twee bouwbedrijven één sterk merk maken

    Schotte Hoogerbrugge

  • Case Peter Dekker
    Logo Peter Dekker Installaties

    Peter Dekker Installaties

    Kwaliteit en innovatie van producten online overbrengen

    Peter Dekker Installaties

  • Logo Slagerij Aad van Eijk

    Slagerij Aad van Eijk

    Van lokale slagerij naar een nationaal merk

    Slagerij Aad van Eijk

  • Logo Varb

    Varb

    Met nieuwe positionering groeien naar 1.000 platform deelnemers

    Varb

  • Intertoys rebranding
    Logo Intertoys

    Intertoys

    Het Intertoys gevoel doorvertalen naar de merkuitstraling

    Intertoys

  • The Waterproof Company
    Logo The Waterproof Company

    The Waterproof Company

    Rebranding en lancering van The Waterproof Company

    The Waterproof Company

    Vandeez raket icoon
    Onze merken
    Van Deelen Liften logo
    Meerdeur logo
    Intertoys logo
    Royal Houdijk logo
    Slagerij Aad van Eijk logo
    Intellistore logo
    Romynox logo
    KP Holland logo
    Van Deelen Liften logo
    Meerdeur logo
    Intertoys logo
    Royal Houdijk logo
    Slagerij Aad van Eijk logo
    Intellistore logo
    Romynox logo
    KP Holland logo
    Aweta logo
    Kneppers Rozen logo
    Schotte Hoogerbrugge logo
    Coloured by Gerbera logo
    Back2Basics logo
    Waaijerbouw logo
    Varb logo
    Aweta logo
    Kneppers Rozen logo
    Schotte Hoogerbrugge logo
    Coloured by Gerbera logo
    Back2Basics logo
    Waaijerbouw logo
    Varb logo
    Van Deelen Liften logo
    Meerdeur logo
    Intertoys logo
    Royal Houdijk logo
    Slagerij Aad van Eijk logo
    Intellistore logo
    Romynox logo
    KP Holland logo
    Van Deelen Liften logo
    Meerdeur logo
    Intertoys logo
    Royal Houdijk logo
    Slagerij Aad van Eijk logo
    Intellistore logo
    Romynox logo
    KP Holland logo
    Aweta logo
    Kneppers Rozen logo
    Schotte Hoogerbrugge logo
    Coloured by Gerbera logo
    Back2Basics logo
    Waaijerbouw logo
    Varb logo
    Aweta logo
    Kneppers Rozen logo
    Schotte Hoogerbrugge logo
    Coloured by Gerbera logo
    Back2Basics logo
    Waaijerbouw logo
    Varb logo
    Een vrijblijvend advies?

    We werken graag samen aan het bouwen van jouw love brand.

    Ongeldige invoer
    Onjuiste invoer
    Onjuiste invoer
    Onjuiste invoer
    Onjuiste invoer
    Vandeez conversie Christy van der Sman