Skip to main content

functies van
winkels veranderen

functies van
winkels
veranderen
Overal waar consumenten zijn, vind je retail. De retail is als een van de grootste werkgevers in ons land verweven in onze samenleving. De sector is flink in beweging. Het toenemende belang van online shopping, technologische ontwikkelingen en steeds hogere klanteisen maken verandering noodzakelijk. Wat zijn deze veranderingen? En wat kunnen retailbedrijven doen om toekomstbestendig te blijven? Je leest het hieronder.
Vandeez retail top image
Vandeez maakindustrie top image
Vandeez retail background image

markt veranderingen
voor de retail

bewust consumeren
Alles wat bedrijven doen wordt steeds zichtbaarder. De druk om je als bedrijf op een goede manier te profileren neemt hiermee toe. Waarom we iets kopen en hoe bedrijven bijdragen aan een betere maatschappij wordt steeds belangrijker in onze koopoverweging.
functies van winkels veranderen
De functie van winkels verandert van de transactie plek naar de attractie plek. Een plek met een sterke aantrekkingskracht waar consumenten graag komen. In de meest extreme vorm zijn winkels plekken waar helemaal geen transacties plaatsvinden.
consument als coproducent
De consument transformeert van eindgebruiker naar coproducent. Sterk gedreven door technologische ontwikkelingen betrekken merken de eindgebruiker steeds vaker bij het productieproces. In de woonsector is maatwerk al normaal, maar dit waait naar nagenoeg elke andere retail branche over.
verdere digitalisering
De stuwende kracht achter toekomstige groei en verandering is digitalisering. Naast nieuwe toepassingen heeft dit vooral betrekking op het bezit en gebruik van data. Richting 2030 gaan bedrijven zoals Microsoft, Apple, Alphabet en Meta met hun data, bereik en toepassingen nog meer invloed hebben op hoe vraag en aanbod samengebracht wordt.
aankopen via algoritme
Zelf niks kopen maar alles wat je dagelijks nodig hebt automatisch geleverd krijgen. Intelligente producten die zichzelf bestellen als ze bijna op zijn. Slimme koelkasten die zorgen dat ze altijd goed gevuld zijn. Een scenario dat met technologie en kunstmatige intelligentie mogelijk is.
gebruik in plaats van bezit
De consument koopt in de toekomst steeds meer contracten (diensten) en steeds minder producten. Bezit van een product is niet noodzakelijk om het te gebruiken. Autoleasecontracten of een abonnement op Spotify zijn bekende voorbeelden. Gedreven vanuit economische, maatschappelijke en praktische motieven staan steeds meer consumenten open voor betalen voor gebruik in plaats van bezit.
duurzame- en circulaire economie
De traditionele cyclus van produceren, consumeren en weggooien moet doorbroken worden. De wegwerpmaatschappij waar de retail deel van uitmaakt is niet toekomstbestendig. Met de kennis van klanten, logistiek en dienstverlening kan de retail een grote bijdragen leveren aan het realiseren van een duurzame- en circulaire economie. Een economie waar vrijwel alles opnieuw gebruikt wordt en afval de nieuwe grondstof is.
snelheid en flexibiliteit
Snelheid en flexibiliteit blijven essentieel voor retailers. Logistieke dienstverleners zetten daarom volop in op efficiënt gebruik van lucht, land en water. Retailbedrijven krijgen hierdoor te maken met een enorme hoeveelheid aan bezorgmogelijkheden. Bijv. bezorging door drones, (fiets)koeriers, zelfstandige robots of zelfrijdende auto’s.
social commerce
Onder invloed van social media neemt mond-tot-mond reclame als dominante vorm van marketing alleen maar toe. Elke klant is een mediakanaal die continu aan staat en anderen constant beïnvloeden via social media over wat we moeten kopen en waar. Een enorme toename aan sociale media marketingbudgetten is het gevolg.
Bovenstaande gegevens zijn o.a. gebaseerd op het onderzoeksrapport: ‘Retail richting 2030 van INretail’.

ons werk

  • Case Peter Dekker
    Logo Peter Dekker Installaties

    Peter Dekker Installaties

    Kwaliteit en innovatie van producten online overbrengen

    Peter Dekker Installaties

  • Logo VNO-NCW

    VNO-NCW

    Netwerkevent met Intertoys en VNO NCW

    VNO-NCW

  • Van Deelen Liften
    Logo Van Deelen Liften

    Van Deelen Liften

    Van Deelen Liften als merk naar nieuwe hoogtes

    Van Deelen Liften

  • Logo Coloured by Gerbera

    Coloured by Gerbera

    Gerbera kleurt je dag - kleurrijke campagne tegen de winterdip

    Coloured by Gerbera

  • Case Schotte Hoogerbrugge
    Logo Schotte Hoogerbrugge

    Schotte Hoogerbrugge

    Van twee bouwbedrijven één sterk merk maken

    Schotte Hoogerbrugge

  • kneppers-rozen-overzicht
    Kneppers Rozen logo

    Kneppers Rozen

    Als kwekerij en handelshuis in het vizier blijven van de doelgroep

    Kneppers Rozen

  • Ronico
    Logo Ronico

    Ronico

    Rebranding van het grootste tulpenmerk wereldwijd

    Ronico

    Vandeez raket icoon
    Onze merken
    Van Deelen Liften logo
    Meerdeur logo
    Intertoys logo
    Royal Houdijk logo
    Slagerij Aad van Eijk logo
    Intellistore logo
    Romynox logo
    KP Holland logo
    Van Deelen Liften logo
    Meerdeur logo
    Intertoys logo
    Royal Houdijk logo
    Slagerij Aad van Eijk logo
    Intellistore logo
    Romynox logo
    KP Holland logo
    Aweta logo
    Kneppers Rozen logo
    Schotte Hoogerbrugge logo
    Coloured by Gerbera logo
    Back2Basics logo
    Waaijerbouw logo
    Varb logo
    Aweta logo
    Kneppers Rozen logo
    Schotte Hoogerbrugge logo
    Coloured by Gerbera logo
    Back2Basics logo
    Waaijerbouw logo
    Varb logo
    Van Deelen Liften logo
    Meerdeur logo
    Intertoys logo
    Royal Houdijk logo
    Slagerij Aad van Eijk logo
    Intellistore logo
    Romynox logo
    KP Holland logo
    Van Deelen Liften logo
    Meerdeur logo
    Intertoys logo
    Royal Houdijk logo
    Slagerij Aad van Eijk logo
    Intellistore logo
    Romynox logo
    KP Holland logo
    Aweta logo
    Kneppers Rozen logo
    Schotte Hoogerbrugge logo
    Coloured by Gerbera logo
    Back2Basics logo
    Waaijerbouw logo
    Varb logo
    Aweta logo
    Kneppers Rozen logo
    Schotte Hoogerbrugge logo
    Coloured by Gerbera logo
    Back2Basics logo
    Waaijerbouw logo
    Varb logo
    Een vrijblijvend advies?

    We werken graag samen aan het bouwen van jouw love brand.

    Ongeldige invoer
    Onjuiste invoer
    Onjuiste invoer
    Onjuiste invoer
    Onjuiste invoer
    Vandeez conversie Christy van der Sman