Skip to main content

Transparant en duurzaam,
dat zijn de normen.

transparant en duurzaam,
dat zijn
de normen.
De land- en tuinbouwsector is onlosmakelijk verbonden met Nederland. Met welke veranderingen worden land- en tuinbouwbedrijven de komende jaren geconfronteerd? En wat kan de sector doen om toekomstbestendig en leidend te blijven in de wereld? Je leest het hieronder.
Vandeez land en tuinbouw top image
Vandeez maakindustrie top image
Vandeez land en tuinbouw background image

markt veranderingen
land- en tuinbouw

bedrijfsvormen veranderen
Traditionele gezinsbedrijven krijgen steeds meer gezelschap van andere en aanzienlijk grotere bedrijfsvormen door versnelde schaalvergroting met fusies, overnames, collectieven en franchiseorganisaties.
transparantie en duurzaamheid zijn de norm
Transparantie richting marktpartijen, de omgeving en overheid wordt een onderdeel van het verdienmodel van land- en tuinbouwbedrijven. Duurzaamheid wordt een randvoorwaarde voor de toekomstbestendigheid van land- en tuinbouwbedrijven.
ketenrelaties worden vaster
Ad-hoc relaties worden steeds meer vervangen door langdurige samenwerkingsverbanden. Het aandeel vrije handel neemt af en elke schakel die geen waarde toevoegt binnen de afzetketen valt af.
veranderende vraag consument
Consumenten willen in de eerste plaats land- en tuinbouwproducten met een goede prijs/kwaliteitverhouding. Maar ze zijn bereid meer te betalen als daar zingeving, beleving of gemak tegenover staat.
precisieland- en tuinbouw
Precisieland- en tuinbouw krijgt een prominentere rol in het productieproces. Met precisieland- en tuinbouw krijgen planten of dieren met behulp van technologie, heel nauwkeurig de behandeling die ze nodig hebben.
arbeidstekort stuwt innovatie
De vraag naar arbeid blijft groot en het aanbod blijft beperkt. Dit zorgt dat de vraag naar technologie die de arbeidsproductiviteit kan verhogen of arbeid zelfs kan vervangen alleen maar zal toenemen. Maar deze nieuwe technologie vraagt ook om nieuwe skills.
schaarste aan bronnen en grondstoffen
Er liggen uitdagingen voor de sector op het gebied van beschikbaarheid en prijzen van grondstoffen en materialen. De land- en tuinbouw heeft niet alleen te maken met hoge inkoopprijzen, maar materialen zijn in sommige gevallen niet beschikbaar door schaarste.
local-for-local markt
De land- en tuinbouw is grotendeels een ‘local-for-local markt’ waar de afzet binnen een straal van ongeveer 800 km plaatsvindt. Voor de import en export buiten dit gebeid is de risicoperceptie de afgelopen jaren veranderd.
draagvlak land- en tuinbouwsector onder druk
Het is van belang dat er maatschappelijk draagvlak blijft in Nederland voor een omvangrijke land- en tuinbouwsector. De sector moet het voortouw nemen en de regie houden over de positionering van de land- en tuinbouw in het publieke debat.
groei online kanaal
Het online kanaal blijft groeien. Informatie gaat makkelijker van producent naar consument en terug. Via online kanalen is het ook eenvoudiger om schapruimte voor een breed assortiment te creëren dan via fysieke winkels, met een potentieel groter bereik.

Bovenstaande gegevens zijn o.a. gebaseerd op het onderzoeksrapport: Toekomstbestendige land- en tuinbouw in 2030’ van de Rabobank.

ons werk

  • Logo Varb

    Varb

    Met nieuwe positionering groeien naar 1.000 platform deelnemers

    Varb

  • Logo Uylenburg - Du Midi

    Uylenburg - Du Midi

    Gedeelde ambities voor Café Du Midi en Buitengoed de Uylenburg

    Uylenburg - Du Midi

  • Logo PlantPartners

    PlantPartners

    Ontwikkeling en lancering van het nieuwe merk PlantPartners

    PlantPartners

  • Coloured by Gerbera najaarscampagne
    Logo Coloured by Gerbera

    Najaarscampagne 'Gerbera verrast altijd'

    Najaarscampagne 'Gerbera verrast altijd'

    Najaarscampagne 'Gerbera verrast altijd'

  • Oostlanddag
    Logo Oostlanddag

    Oostlanddag

    Vandeez gelooft in de kracht van lokale verbinding

    Oostlanddag

  • Intertoys rebranding
    Logo Intertoys

    Intertoys

    Het Intertoys gevoel doorvertalen naar de merkuitstraling

    Intertoys

  • Ronico
    Logo Ronico

    Ronico

    Rebranding van het grootste tulpenmerk wereldwijd

    Ronico

    Vandeez raket icoon
    Onze merken
    Van Deelen Liften logo
    Meerdeur logo
    Intertoys logo
    Royal Houdijk logo
    Slagerij Aad van Eijk logo
    Intellistore logo
    Romynox logo
    KP Holland logo
    Van Deelen Liften logo
    Meerdeur logo
    Intertoys logo
    Royal Houdijk logo
    Slagerij Aad van Eijk logo
    Intellistore logo
    Romynox logo
    KP Holland logo
    Aweta logo
    Kneppers Rozen logo
    Schotte Hoogerbrugge logo
    Coloured by Gerbera logo
    Back2Basics logo
    Waaijerbouw logo
    Varb logo
    Aweta logo
    Kneppers Rozen logo
    Schotte Hoogerbrugge logo
    Coloured by Gerbera logo
    Back2Basics logo
    Waaijerbouw logo
    Varb logo
    Van Deelen Liften logo
    Meerdeur logo
    Intertoys logo
    Royal Houdijk logo
    Slagerij Aad van Eijk logo
    Intellistore logo
    Romynox logo
    KP Holland logo
    Van Deelen Liften logo
    Meerdeur logo
    Intertoys logo
    Royal Houdijk logo
    Slagerij Aad van Eijk logo
    Intellistore logo
    Romynox logo
    KP Holland logo
    Aweta logo
    Kneppers Rozen logo
    Schotte Hoogerbrugge logo
    Coloured by Gerbera logo
    Back2Basics logo
    Waaijerbouw logo
    Varb logo
    Aweta logo
    Kneppers Rozen logo
    Schotte Hoogerbrugge logo
    Coloured by Gerbera logo
    Back2Basics logo
    Waaijerbouw logo
    Varb logo
    Een vrijblijvend advies?

    We werken graag samen aan het bouwen van jouw love brand.

    Ongeldige invoer
    Onjuiste invoer
    Onjuiste invoer
    Onjuiste invoer
    Onjuiste invoer
    Vandeez conversie Christy van der Sman