Skip to main content

Kom in contact

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

retail

Overal waar consumenten zijn, vind je retail. De retail is als een van de grootste werkgevers in ons land verweven in onze samenleving. De sector is flink in beweging. Het toenemende belang van online shopping, technologische ontwikkelingen en steeds hogere klanteisen maken verandering noodzakelijk. Wat zijn deze veranderingen? En wat kunnen retailbedrijven doen om toekomstbestendig te blijven? Je leest het hieronder.

markt
veranderingen

bewust consumeren
Alles wat bedrijven doen wordt steeds zichtbaarder. De druk om je als bedrijf op een goede manier te profileren neemt hiermee toe. Waarom we iets kopen en hoe bedrijven bijdragen aan een betere maatschappij wordt steeds belangrijker in onze koopoverweging.

functie van winkels veranderen
De functie van winkels verandert van de transactie plek naar de attractie plek. Een plek met een sterke aantrekkingskracht waar consumenten graag komen. In de meest extreme vorm zijn winkels plekken waar helemaal geen transacties plaatsvinden.

consument als coproducent
De consument transformeert van eindgebruiker naar coproducent. Sterk gedreven door technologische ontwikkelingen betrekken merken de eindgebruiker steeds vaker bij het productieproces. In de woonsector is maatwerk al normaal, maar dit waait naar nagenoeg elke andere retail branche over.

verdere digitalisering
De stuwende kracht achter toekomstige groei en verandering is digitalisering. Naast nieuwe toepassingen heeft dit vooral betrekking op het bezit en gebruik van data. Richting 2030 gaan bedrijven zoals Microsoft, Apple, Alphabet en Meta met hun data, bereik en toepassingen nog meer invloed hebben op hoe vraag en aanbod samengebracht wordt.

aankopen via algoritme
Zelf niks kopen maar alles wat je dagelijks nodig hebt automatisch geleverd krijgen. Intelligente producten die zichzelf bestellen als ze bijna op zijn. Slimme koelkasten die zorgen dat ze altijd goed gevuld zijn. Een scenario dat met technologie en kunstmatige intelligentie mogelijk is.

gebruik in plaats van bezit
De consument koopt in de toekomst steeds meer contracten (diensten) en steeds minder producten. Bezit van een product is niet noodzakelijk om het te gebruiken. Autoleasecontracten of een abonnement op Spotify zijn bekende voorbeelden. Gedreven vanuit economische, maatschappelijke en praktische motieven staan steeds meer consumenten open voor betalen voor gebruik in plaats van bezit.

duurzame- en circulaire economie
De traditionele cyclus van produceren, consumeren en weggooien moet doorbroken worden. De wegwerpmaatschappij waar de retail deel van uitmaakt is niet toekomstbestendig. Met de kennis van klanten, logistiek en dienstverlening kan de retail een grote bijdragen leveren aan het realiseren van een duurzame- en circulaire economie. Een economie waar vrijwel alles opnieuw gebruikt wordt en afval de nieuwe grondstof is.

snelheid en flexibiliteit
Snelheid en flexibiliteit blijven essentieel voor retailers. Logistieke dienstverleners zetten daarom volop in op efficiënt gebruik van lucht, land en water. Retailbedrijven krijgen hierdoor te maken met een enorme hoeveelheid aan bezorgmogelijkheden. Bijv. bezorging door drones, (fiets)koeriers, zelfstandige robots of zelfrijdende auto’s.

social commerce
Onder invloed van social media neemt mond-tot-mond reclame als dominante vorm van marketing alleen maar toe. Elke klant is een mediakanaal die continu aan staat en anderen constant beïnvloeden via social media over wat we moeten kopen en waar. Een enorme toename aan sociale media marketingbudgetten is het gevolg.

Bovenstaande gegevens zijn o.a. gebaseerd op het onderzoeksrapport: ‘Retail richting 2030 van INretail’.

marketing uitdagingen

Het effectief inzetten van marketing speelt een grotere rol in de potentiële groei en toekomstbestendigheid van bedrijven in de retail. Herken jij je als retailbedrijf in een van de onderstaande marketinguitdagingen?
  • Je merk wordt niet overwogen door de juiste doelgroep

  • Je mist een aansprekend verhaal dat klanten overtuigt

  • Je onderscheidt jezelf niet van andere spelers in jouw markt

  • Je hebt een strategische ambitie die je met jouw huidige merk niet gaat bereiken

  • Je hebt moeite medewerkers te vinden of er ontbreekt trots onder huidige medewerkers

  • Je merk laat de enorme kansen liggen die digitalisering biedt

  • Je merk sluit niet meer aan bij de veranderende markt en klantbehoeften

  • Je merkuitingen hebben geen eigenheid en herkenbaarheid

  • Je mist scherpe keuzes in waar je met jouw merk naartoe gaat

impact van
jouw merk
vergroten

Samen aan de slag met een van de bovenstaande uitdagingen? Kom langs voor een goede kop koffie en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

wij werken voor

Wil jij ook een sterk merk?

We adviseren je graag.
Christy / merkexpert
Ongeldige invoer
Onjuiste invoer
Onjuiste invoer
Onjuiste invoer
Onjuiste invoer