maakindustrie
De maakindustrie vormt de basis voor innovatie en nieuwe economieën. Een sterke maakindustrie zorgt dat Nederland ook in de toekomst wereldwijd kan concurreren. Met welke veranderingen worden industriebedrijven de komende jaren geconfronteerd? En wat kunnen industriebedrijven doen om toekomstbestendig te blijven? Je leest het hieronder.
markt
veranderingen
Technologieën als artificiële intelligentie, big data en robotisering gaan voor de fabriek van de toekomst zorgen. Deze fabriek is een grotendeels of volledig geautomatiseerde productieomgeving met flexibele assemblagelijnen. Alle innovaties gaan zorgen dat het niet langer per definitie goedkoper is om in lagelonenlanden te produceren.
Ook de komende jaren blijft de vraag naar arbeid groter dan het aanbod. Dit zorgt ervoor dat de vraag naar technologie die de arbeidsproductiviteit verhoogt of arbeid vervangt toeneemt. Nieuwe technologie vraagt ook om nieuwe skills, wat personeelsmanagement om de juiste mensen aan te trekken en te behouden nog belangrijker maakt.
Vanuit de overheid wordt er gestuurd op een circulaire maakindustrie waar producten en onderdelen niet langer weggegooid of laagwaardig gerecycled worden, maar na bewerking opnieuw worden ingezet. Dit betekent een ingrijpende verandering van de huidige wijze van produceren en verkopen.
Ook de maakindustrie zal op zoek moeten gaan naar oplossingen voor het duurzaam gebruik van energie en grondstoffen. De maakindustrie kan met innovaties een cruciale rol spelen in verduurzamen van Nederland.
Gezien de afhankelijkheid van import en export krijgt de maakindustrie mogelijk te maken met de gevolgen van toenemende handelsbelemmeringen. Het risico van import en export vanuit/naar landen buiten de EU blijft toenemen.
Voor de sector liggen er uitdagingen op het gebied van de beschikbaarheid en prijzen van grondstoffen en materialen. De maakindustrie krijgt niet alleen te maken met hoge inkoopprijzen, maar materialen worden door schaarste in sommige gevallen onverkrijgbaar.
Kennis en technologie worden de drivers om concurrentie wereldwijd voor te blijven. Industriebedrijven die relatief veel investeren in onderzoek en ontwikkeling opereren toekomstbestendiger.
marketing uitdagingen
Het effectief inzetten van marketing speelt een grotere rol in de potentiële groei en toekomstbestendigheid van bedrijven in de maakindustrie. Herken jij je als industriebedrijf in een van de onderstaande marketinguitdagingen?
-
Je merk wordt niet overwogen door de juiste doelgroep
-
Je mist een aansprekend verhaal dat klanten overtuigt
-
Je onderscheidt jezelf niet van andere spelers in jouw markt
-
Je hebt een strategische ambitie die je met jouw huidige merk niet gaat bereiken
-
Je hebt moeite medewerkers te vinden of er ontbreekt trots onder huidige medewerkers
-
Je merk laat de enorme kansen liggen die digitalisering biedt
-
Je merk sluit niet meer aan bij de veranderende markt en klantbehoeften
-
Je merkuitingen hebben geen eigenheid en herkenbaarheid
-
Je mist scherpe keuzes in waar je met jouw merk naartoe gaat
impact van
jouw merk
vergroten
Samen aan de slag met een van de bovenstaande uitdagingen? Kom langs voor een goede kop koffie en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.
ons werk
Weten hoe wij ambitieuze merken helpen groeien?
Niets geeft het beter weer dan ons recente werk.
Niets geeft het beter weer dan ons recente werk.