land- en tuinbouw
De land- en tuinbouwsector is onlosmakelijk verbonden met Nederland. Met welke veranderingen worden land- en tuinbouwbedrijven de komende jaren geconfronteerd? En wat kan de sector doen om toekomstbestendig en leidend te blijven in de wereld? Je leest het hieronder.
markt
veranderingen
Traditionele gezinsbedrijven krijgen steeds meer gezelschap van andere en aanzienlijk grotere bedrijfsvormen door versnelde schaalvergroting met fusies, overnames, collectieven en franchiseorganisaties.
Transparantie richting marktpartijen, de omgeving en overheid wordt een onderdeel van het verdienmodel van land- en tuinbouwbedrijven. Duurzaamheid wordt een randvoorwaarde voor de toekomstbestendigheid van land- en tuinbouwbedrijven.
Ad-hoc relaties worden steeds meer vervangen door langdurige samenwerkingsverbanden. Het aandeel vrije handel neemt af en elke schakel die geen waarde toevoegt binnen de afzetketen valt af.
Consumenten willen in de eerste plaats land- en tuinbouwproducten met een goede prijs/kwaliteitverhouding. Maar ze zijn bereid meer te betalen als daar zingeving, beleving of gemak tegenover staat.
Precisieland- en tuinbouw krijgt een prominentere rol in het productieproces. Met precisieland- en tuinbouw krijgen planten of dieren met behulp van technologie, heel nauwkeurig de behandeling die ze nodig hebben.
De vraag naar arbeid blijft groot en het aanbod blijft beperkt. Dit zorgt dat de vraag naar technologie die de arbeidsproductiviteit kan verhogen of arbeid zelfs kan vervangen alleen maar zal toenemen. Maar deze nieuwe technologie vraagt ook om nieuwe skills.
Er liggen uitdagingen voor de sector op het gebied van beschikbaarheid en prijzen van grondstoffen en materialen. De land- en tuinbouw heeft niet alleen te maken met hoge inkoopprijzen, maar materialen zijn in sommige gevallen niet beschikbaar door schaarste.
De land- en tuinbouw is grotendeels een ‘local-for-local markt’ waar de afzet binnen een straal van ongeveer 800 km plaatsvindt. Voor de import en export buiten dit gebeid is de risicoperceptie de afgelopen jaren veranderd.
Het is van belang dat er maatschappelijk draagvlak blijft in Nederland voor een omvangrijke land- en tuinbouwsector. De sector moet het voortouw nemen en de regie houden over de positionering van de land- en tuinbouw in het publieke debat.
Het online kanaal blijft groeien. Informatie gaat makkelijker van producent naar consument en terug. Via online kanalen is het ook eenvoudiger om schapruimte voor een breed assortiment te creëren dan via fysieke winkels, met een potentieel groter bereik.
marketing uitdagingen
Het effectief inzetten van marketing speelt een grotere rol in de potentiële groei en toekomstbestendigheid van bedrijven in de land- en tuinbouw. Herken jij je als land- of tuinbouwbedrijf in een van de onderstaande marketinguitdagingen?
-
Je merk wordt niet overwogen door de juiste doelgroep
-
Je mist een aansprekend verhaal dat klanten overtuigt
-
Je onderscheidt jezelf niet van andere spelers in jouw markt
-
Je hebt een strategische ambitie die je met jouw huidige merk niet gaat bereiken
-
Je hebt moeite medewerkers te vinden of er ontbreekt trots onder huidige medewerkers
-
Je merk laat de enorme kansen liggen die digitalisering biedt
-
Je merk sluit niet meer aan bij de veranderende markt en klantbehoeften
-
Je merkuitingen hebben geen eigenheid en herkenbaarheid
-
Je mist scherpe keuzes in waar je met jouw merk naartoe gaat
impact van
jouw merk
vergroten
Samen aan de slag met een van de bovenstaande uitdagingen? Kom langs voor een goede kop koffie en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.
ons werk
Weten hoe wij ambitieuze merken helpen groeien?
Niets geeft het beter weer dan ons recente werk.
Niets geeft het beter weer dan ons recente werk.