bouw
De bouw speelt de komende jaren de hoofdrol in enkele grote maatschappelijke uitdagingen. In Nederland moeten we niet alleen meer bouwen, maar ook sneller, slimmer en effectiever. Een flinke opgave, die bouwbedrijven bewegen richting verandering. Wat zijn deze veranderingen? En wat kunnen bouwbedrijven doen om toekomstbestendig te blijven? Je leest het hieronder.
markt
veranderingen
Door fabrieksmatig bouwen kan slimmer omgegaan worden met de beschikbare arbeid. Hierbij wordt meer geprefabriceerd en op de bouwplaats gemonteerd. Dit biedt vele voordelen. Zo is de bouwtijd korter en dalen het aantal bouwfouten. Doordat er minder personeel nodig is vallen de arbeidskosten per woning ook een stuk lager uit.
De kans is klein dat de Nederlandse woningmarkt binnenkort weer rustig is. Er zijn te weinig betaalbare koop- en huurwoningen. Naast het versnellen van de woningbouw door subsidie vanuit de overheid is aanvullend beleid nodig om de problemen op de woningmarkt te verhelpen. Het aanpakken van de woningmarkt vraagt om de bouw van woningen, geduld en meer top-down handelen vanuit de overheid.
De verwachting is dat de komende jaren de krapte op de arbeidsmarkt zal doorzetten. Goed personeelsmanagement wordt van nog groter belang om de juiste mensen te vinden en te behouden.
Robotisering, artificiële intelligentie en digitalisering gaan de bouw op zijn kop zetten. Met slimme technologie is het bijvoorbeeld mogelijk om onderhoud en renovatie te voorspellen. Nog een voorbeeld is het inzetten van virtual reality om de voorkeuren van bewoners nog beter te begrijpen en om te zetten naar nieuwe woonoplossingen.
Nederland wil over duurzame, klimaatbestendige en circulaire huizen, bruggen, sluizen en infrastructuur beschikken. Deze opgave is enorm en kan alleen door middel van samenwerking worden opgepakt. Alle partijen in de keten, van beleidsmakers, opdrachtgevers, beheerders, tot architectenbureaus, aannemers, toeleveranciers en andere partijen, moeten nauwer samenwerken voor een optimaal maatschappelijk resultaat.
Voor de sector liggen er uitdagingen op het gebied van de beschikbaarheid en prijzen van grondstoffen en materialen. De bouw krijgt niet alleen te maken met hoge inkoopprijzen, maar materialen worden door schaarste in sommige gevallen onverkrijgbaar.
Vanuit de overheid zal er gestuurd blijven worden op een circulaire bouwsector. Het hergebruik van bouw- en sloopafval en de adoptie van de CO₂-prestatieladder door de grotere bouwbedrijven zijn stappen in die richting.
Door nieuwe ontwerptechnieken worden sociaal-culturele, economische, ruimtelijke en esthetische elementen van de bouw vooraf diepgaand onderzocht en in het latere ontwerp evenwichtig meegenomen. Dit is de nieuwe ‘integrale aanpak’ die nodig is om ook voor de toekomst een veilige en gezonde leefomgeving te borgen.
marketing uitdagingen
Het effectief inzetten van marketing speelt een grotere rol in de potentiële groei en toekomstbestendigheid van bedrijven in de bouw. Herken jij je als bouwbedrijf in een van de onderstaande marketinguitdagingen?
-
Je merk wordt niet overwogen door de juiste doelgroep
-
Je mist een aansprekend verhaal dat klanten overtuigt
-
Je onderscheidt jezelf niet van andere spelers in jouw markt
-
Je hebt een strategische ambitie die je met jouw huidige merk niet gaat bereiken
-
Je hebt moeite medewerkers te vinden of er ontbreekt trots onder huidige medewerkers
-
Je merk laat de enorme kansen liggen die digitalisering biedt
-
Je merk sluit niet meer aan bij de veranderende markt en klantbehoeften
-
Je merkuitingen hebben geen eigenheid en herkenbaarheid
-
Je mist scherpe keuzes in waar je met jouw merk naartoe gaat
impact van
jouw merk
vergroten
Samen aan de slag met een van de bovenstaande uitdagingen? Kom langs voor een goede kop koffie en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.
ons werk
Weten hoe wij ambitieuze merken helpen groeien?
Niets geeft het beter weer dan ons recente werk.
Niets geeft het beter weer dan ons recente werk.