Skip to main content

Kom in contact

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Wat is de waarde van een sterk merk?

Een sterk merk kan voor jou van grote waarde zijn. Het zorgt ervoor dat klanten eerder voor jouw merk kiezen en het maakt klanten minder prijsgevoelig. Zo vergroot een sterk merk jouw marktaandeel en verbetert het jouw prijsmarges. Een merk vertegenwoordigt altijd een waarde op de balans.
  • 3 minuten
  • 5 november 2020
  • Dennis Damen

marktwaarde versus merkwaarde

De marktwaarde van een bedrijf bestaat voor een deel uit merkwaarde. Maar hoeveel is een merk dan precies waard? Merkstrateeg Ingmar de Lange refereert in zijn 'merkvraag blogreeks' aan onderzoek van Jonathan Knowles (Type 2 Consulting). Knowles heeft van 2010 tot 2015 diverse merkonderzoeken gebundeld en dit resulteerde in cijfers voor driehonderd verschillende merken. Hij concludeerde dat gemiddeld 20 procent van de marktwaarde van een bedrijf bestaat uit merkwaarde. Als een bedrijf dus voor 1.000.000 euro wordt verkocht, dan wordt daarvan gemiddeld 200.000 euro betaald voor het merk.

sterke merken werken

Toch is merkbouw niet de eerste investering waar je als ondernemer aan denkt. Maar de waarde hiervan kan snel inzichtelijk worden met dit voorbeeld van Ronald Faas (Sustrain Support). Tijdens een workshop stelde hij zijn cursisten de vraag: “Hoeveel zou je voor dit product willen betalen?”

 vandeez insights overzicht belang sterk merk

Beide T-shirts hebben exact dezelfde technische specificaties, maar shirt 1 is een 'merkloos' en shirt 2 is van het merk Nike. Voor shirt 1 was men bereid 5 tot 8 euro te betalen en voor shirt 2 zelfs 18 tot 25 euro. De vraag is dus niet waarom een sterk merk belangrijk is, maar hoe je een sterk merk kunt bouwen.

hoe maak je een sterker merk?

Nu we weten dat een sterk merk van grote waarde kan zijn is de vraag: hoe maak je een merk sterker en dus waardevoller? Onderzoekers Les Binet en Peter Field hebben de promotionele activiteiten van allerlei merken de afgelopen decennia gecombineerd en patronen geanalyseerd. Uit hun onderzoek blijkt dat een juiste balans in verkoopactivatie en merkbouwen de beste aanpak is.

budgetverdeling activatie en merkbouw

Maar hoeveel budget steek je dan in verkoop en hoeveel in merkbouw? Hier zit een verschil tussen consumentenmerken en zakelijke merken. Volgens Binet en Field is het voor consumentenmerken verstandig om 60 procent van het budget in merkbouw te steken en 40 procent in verkoop. Voor zakelijke merken is dit 46 procent merkbouw en 54 procent verkoop. Verkoop zorgt voor de impuls (korte termijn), maar merkbouw levert de groei (lange termijn).

De merkstrategen van Vandeez adviseren zowel B2C als B2B bedrijven op het gebied van merkbouw en merkactivatie. Afhankelijk van jouw doelstellen en budget, kunnen we je adviseren met betrekking to de juiste inspanningen op het juiste moment. Neem contact met ons op voor een gratis advies. 

wij werken voor

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Laat je inspireren door onze cases, insights en markttrends.