Skip to main content

Kom in contact

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Valentijnsdag als commerciele inhaker. Doen of juist niet?

Valentijnsdag is een van de meest gehypte marketingdagen van het jaar. Het uit Amerika overgewaaide fenomeen zorgt al tijden ook bij Nederlandse bedrijven, retailers, webshops voor een flinke concurrentiestrijd. Met nog een paar dagen te gaan, zijn er genoeg bedrijven die hier ook ad hoc iets voor verzinnen. Maar moet je hier nu aan meedoen of niet?
  • 3 minuten
  • 9 februari 2024
  • Wendy Groenewegen

Valentijnsdag: je merk in the spotlight

Open maar eens tiktok, Facebook, Instagram of je mailbox. Veel bedrijven, B2C maar ook B2B, gaan mee met de actualiteit en dus Valentijnsdag. Zeker als je business het van online verkoop moet hebben. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Valentijnsdag kan voor jou als marketingspecialist of marketing professional het moment zijn om je merk extra in the spotlights te zetten.

 

Marktplaats en de feestdagen inhaker

Onderzoek*  wijst uit dat 61% van de Nederlanders gevoelig is voor commerciële dagen en kortingsacties. Logisch dat merken zich afvragen hoe je hier op de beste manier op kunt inspelen. Maar heeft het zin voor jou? Past het bij je purpose, de Why? (Hier schreven we een eerder blog over) Of doe je het omdat je manager het vraagt? Bijvoorbeeld om de verkoop last minute te stimuleren? Of omdat de concurrent dat ook doet en je niet mag ontbreken. Dus moet je op stel en sprong iets gaan bedenken. Is er een match tussen de actualiteit en je merk, dan adviseren wij je zeker hierop in te spelen.

Bijvoorbeeld met een tijdelijke actie of een meer maatschappelijke insteek. Blijf daarbij dicht bij je merkbelofte, je doelgroep verbindt zich graag aan sterke merken die authenticiteit uitstralen. Een mooi voorbeeld is Marktplaats en de feestdagen. Heel duidelijk is waar ze voor staan: het hergebruiken van spullen. Dit wordt gekoppeld aan de kadotraditie van Sinterklaas en Kerst. Zie je geen match met de commerciële dag en jouw merk? Niet doen! Het gebeurt regelmatig ;dat merken de plank volledig misslaan met een ondoordachte inhaker. Het is essentieel om de inhaakdagen te kiezen die passen bij je merkwaarden en doelstellingen.

vandeez insights marketing inhakers

Tips voor marketing inhakers:

  • Houd je vast aan je merkfundament.
  • Maak een jaarlijks marketingplan, inclusief doelen, middelen en een planning.
  • Creëer een contentplan, bepaal thema’s en creëer een kalender.
  • Doe het niet, omdat de concurrent het doet.
  • Blijf flexibel en vooral creatief.

Met de juiste strategieën, creatieve benaderingen en een goed geplande inzet, kunnen inhakers een krachtig instrument zijn om betrokkenheid, bewustwording en loyaliteit op te bouwen. Wees creatief, kies de juiste inhaakmomenten om je marketingcommunicatie naar een hoger niveau te tillen. Vandeez adviseert je graag met bijvoorbeeld creatieve campagne concepten of een contentplan. Je bent altijd welkom op de koffie!

*Bron: Toluna, Het tech gedreven marktonderzoeksbureau, Black Friday – NL, 2021 

wij werken voor