Een merk wordt pas herkenbaar als het logo in combinatie met alle designelementen consistent worden toegepast. Of het nu het design is van een folder, website of product. Alles vormt een design-totaalbeleving, wat wij de merkuitstraling noemen. Het is de indruk die jouw merk maakt op mensen. Maar hoe zorg je dat jouw merk de juiste indruk achterlaat? En hoe beoordeel je tijdens het creëren van jouw merkuitstraling of een design wel of niet goed is?
wat vind jij vandeez?
Design schreeuwt om een smaakoordeel. Niet-designers vellen al snel een oordeel als ‘ziet er goed uit’ of ‘dat vind ik niet mooi’. Dit smaakoordeel is heel menselijk en gaat vooral over de esthetische aantrekkelijkheid van een design. Is het design mooi en past het bij mijn stijl en smaak? Doordat er in designtrajecten vaak eerst naar de esthetische kant gekeken wordt, komt de andere kant van de design-medaille vaak ongewenst op de achtergrond, namelijk functionaliteit. Een functioneel design zorgt dat het aansluit bij de behoeften en doelen van de doelgroep. Een sterk design, van een bedrijfsauto tot een billboard, is in eerste instantie functioneel en doelmatig.
het gaat er niet om of het design wel of niet mooi is
Een simpel maar effectief voorbeeld hiervan komt van Wessel Jansen in zijn blog “Over design valt wel te twisten”. In dit blog toont hij het verschil tussen de reclamefolders van De Bijenkorf en Action. Beide merken communiceren dezelfde boodschap: korting. Alleen doen zij dit met een compleet andere uitstraling: sale t.o.v. ACTIE! Door weloverwogen designkeuzes met betrekking tot logo, kleur, vorm en typografie spreken beide merken hun doelgroep aan en bereiken ze hun doel. Het gaat er niet om of het design wel of niet mooi is.
functionele schoonheid
Zorg in een designtraject dus eerst dat het design aansluit bij de behoeften en doelen van de doelgroep, voordat je kijkt naar de esthetische aantrekkelijkheid. Bij een krachtige merkuitstraling:
- sluit alles aan bij de behoeften van jouw doelgroep
- hangt alles met elkaar samen
- en is er sprake van een consistente toepassing
Voldoet jouw complete merkuitstraling hieraan? Dan weet jij dat je een merkuitstraling hebt die zorgt voor eigenheid, herkenning en sympathie. Een uitstraling die waarde toevoegt aan jouw merk. Een uitstraling met functionele schoonheid.