Skip to main content

Kom in contact

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

7 redenen waarom websites falen

Het bouwen, onderhouden, en laten groeien van een succesvolle website is een uitdaging voor veel ondernemers. Helaas zien we maar al te vaak dat websites falen en niet het gewenste succes behalen. In dit blog bespreken we veelvoorkomende redenen waarom websites falen en geven we essentiële tips om het succes te vergroten.
  • 3 minuten
  • 22 februari 2024
  • Erik den Blaauwen

1. Er is geen strategie

Welke rol speelt jouw website in de totale marketingstrategie? Wanneer is jouw website succesvol? Als er 1.000 bezoekers zijn? Als er 10 aanvragen per maand binnenkomen? Of als de vacatures ingevuld worden? En hoe zorg je ervoor dat er verkeer naar jouw website komt? Hoe zet je jouw andere kanalen in? Gebruik je LinkedIn, Google Ads of bouw je aan vindbaarheid door relevante blogs? Zorg ervoor dat je vooraf jouw doestellingen formuleert en een strategie opstelt waarmee je de doelstellingen gaat behalen. Doe je dat niet? Dat is geen probleem, maar wees je bewust dat je kansen laat liggen om jouw website te gebruiken om de ambities van jouw organisatie te behalen.

2. De content is niet relevant

Een website zonder waardevolle content zal niet succesvol zijn. Je zal zien dat bezoekers slechts kort op de website zijn en er geen conversie plaats vindt. Bezoekers komen naar jouw site op zoek naar informatie, oplossingen of producten. Zorg ervoor dat je aandacht besteedt aan de inhoud van jouw website die relevant is voor de bezoeker en inspeelt op zijn of haar behoefte. Investeer in de kwaliteit van alle content op jouw website: niet alleen de teksten. Fotografie, visuals en video’s zijn minstens zo belangrijk.

vandeez insights websites falen

3. Geen focus op de gebruikerservaring

Een van de belangrijkste redenen waarom websites falen, is een slechte gebruikerservaring. Als bezoekers moeite hebben om te navigeren, de website traag is, of als de inhoud niet duidelijk en waardevol is, zullen zij snel de site verlaten. Zorg voor een heldere menustructuur, duidelijke URL’s, intuïtieve navigatie en snelle laadtijden om bezoekers betrokken te houden.

4. Technische issues

Technische problemen kunnen frustrerend zijn voor bezoekers en leiden tot een lagere betrokkenheid. Controleer regelmatig op kapotte links, zorg voor een goede werking op verschillende browsers en los fouten snel op. Tip: Google Search Console is een waardevolle tool om ervoor te zorgen dat jouw website functioneel goed in elkaar steekt. Met Search Console kun je makkelijk checken op serverfouten, problemen met het laden van de site en beveiligingsproblemen. Je krijgt snel een overzicht van de eventuele fouten op de website en de zoekopdrachten waarbij je website naar voren is gekomen.

5. Geen aandacht voor SEO

Een gebrek aan zichtbaarheid in zoekmachines kan de groei van je website belemmeren. Wanneer jouw website niet goed is geoptimaliseerd voor zoekmachines, zul je geen organisch verkeer aantrekken. Onderzoek relevante zoekwoorden, optimaliseer de inhoud en zorg ervoor dat je website SEO-vriendelijk is. Als je met jouw websites voornamelijk advertenties gebruikt om verkeer binnen te halen, wees je dan bewust: wanneer je ophoudt met het betalen, verdwijnt je websiteverkeer ook als sneeuw voor de zon. Een spreiding over verschillende kanalen is hierom van groot belang voor de lange termijn.

6. Geen goed webdesign

Een aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk webdesign is van groot belang. Een verouderd of onaantrekkelijk ontwerp kan het vertrouwen van bezoekers ondermijnen. Zorg er ook voor dat het webdesign aansluit bij de merkuitstraling van jouw bedrijf. Consistent gebruik van de huisstijl -denk hierbij aan o.a. kleur, lettertype, beeldgebruik, vorm en taalgebruik- zijn belangrijk voor de merkherkenning. Een veel gemaakte fout is een design puur gericht op leadgeneratie. Dit zijn vaak kille, platte websites, met opvallende buttons, om de bezoeker snel tot actie te laten overgaan. Leuk voor de korte termijn, maar je zult falen op de lange termijn. Zet je bezoeker centraal, niet de wensen van je sales team.

7. Onvoldoende beveiliging

Het beveiligen van je website is essentieel om aanvallen zoals spam, datalekken en malware te voorkomen. Het begint met de beveiliging van de server, maar omvat ook het gebruik van een website firewall, implementatie van de juiste security headers en een solide back-upstrategie. Het tegengaan van een beveiligingslek is cruciaal voor het behoud van gebruikersvertrouwen en het voorkomen van desastreuze gevolgen, zoals het verlies van gegevens of zelfs onherstelbare schade aan je website. Door voortdurende aandacht te besteden aan de beveiliging en onderhoud van je website, investeer je in een betrouwbaar en veilig online platform voor zowel jou en je gebruikers.

Voorkom een falende website

Vandeez heeft alle expertises in huis om te voorkomen dat jouw website faalt. Met een mix aan merkstrategen, creative designers, website developers en content specialisten kunnen we je op alle onderdelen adviseren. Lees hier meer over onze website diensten of neem contact op via 015 20 28 020.

wij werken voor

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Laat je inspireren door onze cases, insights en markttrends.