5 tips om de impact van jouw merk te vergroten
-
3 minuten
-
14 april 2023
-
Christy van der Sman
tip 1: bepaal jouw ambities voor de lange termijn
Wat zijn de ambities van jouw bedrijf? Wat wil jij bereiken? Waar staat jouw bedrijf over 3 tot 5 jaar? Door jouw ambities te bepalen kun je gericht met branding en marketing aan de slag en verbind je medewerkers en klanten aan de grotere visie/droom van jouw organisatie. Herken jij je in een van de onderstaande ambities?
- groei realiseren
- marktaandeel vergroten
- juiste klanten aantrekken
- onderscheiden van concurrenten
- nieuwe medewerkers werven
- bedrijf klaarmaken voor verkoop of voortzetting nieuwe generatie
- inhaken op marktveranderingen
- overname of fusie communiceren
- kansen pakken die ‘online’ biedt
- zeker zijn van juiste marketing aanpak
tip 2: zet jouw klanten centraal
Wat zijn de behoeften, dilemma’s of problemen van jouw klanten? Wat is hun gewenste uitkomst? Door jouw klanten centraal te stellen in jouw communicatie en in te haken op hun behoeften vergroot je jouw relevantie en effectiviteit. Klantbehoeften kun je benaderen vanuit verschillende invalshoeken:
- functionele behoeften: de taak die jouw klant wil volbrengen
- emotionele behoeften: hoe jouw klant zich in die omstandigheid wil voelen
- sociale behoeften: hoe jouw klant door anderen gezien wil worden
tip 3: maak een belofte aan jouw klanten
Wat beloof je aan jouw klanten? Hoe los jij hun grootste behoefte, dilemma of probleem op? Door een scherpe merkbelofte te formuleren geef jij antwoord op de grootste behoefte van jouw doelgroep. Je bevestigt hun gevoelens en verlangens en geeft ze dé reden om voor jouw merk te kiezen. Een sterke merkbelofte voldoet aan de volgende drie voorwaarden:
- vertelt wat je te bieden hebt
- vertelt wat jouw doelgroep nodig heeft
- vertelt wat de markt niet zegt/biedt
tip 4: laat zien dat jij jouw belofte kan waarmaken
Welk bewijsmateriaal kan jouw bedrijf bieden ter ondersteuning van jouw belofte aan klanten? Het is belangrijk bewijs te leveren bij de belofte die je maakt. Laat niet alleen bewijsmateriaal zien als klanten al met je in gesprek zijn, maar doe dit ook al wanneer ze nog niet bewust zijn van hun behoefte en de oplossing of wanneer ze zich nog aan het oriënteren zijn. Voorbeelden van bewijs (reasons to believe) zijn:
- klantervaringen/reviews
- aantal klanten
- bedrijfsresultaten
- projecten/cases
- merkbekendheid/autoriteit
- toekomstbestendigheid
- ervaring organisatie/mensen
- keurkmerken/garanties
tip 5: neem eigenaarschap voor marketing
Wie is verantwoordelijk voor marketing? Kan jij met jouw huidige marketingteam (& partners) jouw ambities realiseren? Bepaal de verantwoordelijkheden binnen je marketing team. Wie doet wat op welk moment? Betrek eventueel partners/bureaus wanneer je niet de capacitiet binnen je team hebt om je doelen te behalen. Hieronder staat een voorbeeld van een effectief marketing team van 4 personen:
- marketing manager (bewaken/realiseren positionering & marketingplan)
- content manager (copywriting, beheer social media & website)
- online marketing specialist (SEO, SEA, social advertising)
- content creator (vormgeving van merkuitingen, bewaakt huisstijl)
download de 5 tips voor merk impact
Wil jij onze 5 tips om de impact van jouw merk te vergroten downloaden? Klik op de knop hieronder om de 5 tips te downloaden, inclusief de bijpassende vragen om doelgerichter en effectiever te gaan communiceren.
5 tips downloaden
Vandeez biedt verschillende diensten om B2C en B2B bedrijven te ondersteunen. In stappen bouwen we een sterk merkfundament. Hier lees je alles over het bouwen van een sterk merkfundament.